Studia pierwszego stopnia w zakresie logopedii [strona archiwalna]
Studia LOGOPEDYCZNE stanowią interesującą alternatywę dla osób pragnących w przyszłości poświęcić się pracy z osobami z zaburzeniami mowy. W trakcie studiów kandydat ma możliwość zdobywania wiedzy w zakresie językoznawczych, a dodatkowo także psychologicznych, pedagogicznych i medycznych podstaw logopedii. Poznaje zdolności komunikacyjne człowieka, jego funkcjonowanie w społeczeństwie, etiologię zaburzeń i opóźnień rozwoju mowy oraz zasady i etapy postępowania logopedycznego. Problemy poruszane w czasie trwania nauki są ukazywane w kontekście medycznych, psychicznych i społecznych uwarunkowań zdrowia ludzkiego. Nabywana wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne pozwalają na rozpoznawanie różnych zaburzeń w zakresie komunikacji, przeprowadzanie rzetelnej diagnozy, projektowanie skutecznej terapii i organizację działań profilaktycznych. Studia przygotowują przyszłego logopedę do współpracy z otoczeniem, pomocy osobom z zaburzeniami mowy, stwarzania im szansy na uczestnictwo w życiu społecznym i kulturalnym oraz do podnoszenia kompetencji językowych i komunikacyjnych dzieci i młodzieży poprzez działania profilaktyczne. Dodatkowo absolwent logopedii zna przynajmniej jeden język obcy na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy oraz jest wyposażony w umiejętności informatyczne na poziomie podstawowym.
Absolwent studiów pierwszego stopnia w zakresie LOGOPEDII jest przygotowani do podjęcia szeroko rozumianej pracy edukacyjnej z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami rozwoju mowy, z trudnościami w opanowaniu języka ojczystego w mowie i piśmie, także do pracy z dorosłymi, którzy utracili umiejętności porozumiewania się językowego lub którzy chcą poprawić swoją wymowę i właściwie operować głosem. Po studiach magisterskich absolwent logopedii ogólnej może podjąć pracę w placówkach oświatowych, takich jak przedszkola, szkoły, ośrodki szkolno-wychowawcze, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w prywatnych gabinetach logopedycznych, oraz w placówkach podlegających służbie zdrowia, np. w poradniach logopedycznych w przychodniach specjalistycznych, w ośrodkach i poradniach rehabilitacyjnych, ośrodkach wczesnej interwencji, gabinetach prywatnych mających umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia. Może również współpracować z mediami i szkołami aktorskimi oraz teatralnymi.
Absolwenci logopedii ogólnej mogą uzyskiwać dodatkowe kwalifikacje na studiach drugiego stopnia i na studiach podyplomowych, przy czym ukończenie studiów podyplomowych w zakresie neurologopedii nie jest jednoznaczne z uzyskaniem tytułu specjalisty w tej dziedzinie. Tytuł specjalisty w zakresie neurologopedii uzyskuje osoba, która odbyła specjalizację zakończoną Państwowym Egzaminem Specjalizacyjnym (por. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 30 września 2002 r. w sprawie uzyskiwania tytułu specjalisty w dziedzinach mających zastosowanie w Ochronie Zdrowia, Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 14 listopada 2008 r., zmieniające rozporządzenie w sprawie uzyskiwania tytułu specjalisty w dziedzinach mających zastosowanie w Ochronie Zdrowia).
PLAN STUDIÓW
Wydział prowadzący kierunek studiów: | WYDZIAŁ FILOLOGICZNY |
Kierunek studiów: | LOGOPEDIA |
Poziom kształcenia: | STUDIA PIERWSZEGO STOPNIA |
Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji: | POZIOM 6 |
Profil kształcenia: | OGÓLNOAKADEMICKI |
Forma studiów: | STUDIA STACJONARNE |
Specjalność: | OGÓLNA |
Liczba semestrów: | SZEŚĆ (6) |
Liczba punktów ECTS: | 180 |
Łączna liczba godzin dydaktycznych: | 1800 (łącznie z praktykami) |
I SEMESTR
Nazwa przedmiotu | Forma zajęć | Liczba godzin |
ECTS | Forma zaliczenia |
Wprowadzenie do filozofii z elementami logiki | wykład | 30 | 2 | ocena |
Język łaciński | ćwiczenia | 30 | 2 | ocena |
Elementy prawa medycznego i oświatowego | konwersatorium | 15 | 1 | ocena |
Foniatria. Anatomia, fizjologia i patologia narządu mowy | konwersatorium | 30 | 3 | egzamin |
Wprowadzenie do neuroanatomii | wykład | 15 | 2 | ocena |
Wprowadzenie do neurologii | wykład | 15 | 2 | ocena |
Pediatria i neurologia dziecięca | wykład | 15 | 2 | ocena |
Wstęp do nauki o języku | wykład | 15 | 2 | ocena |
Fonetyka i fonologia języka polskiego | wykład | 30 | 3 | egzamin |
Fonetyka i fonologia języka polskiego | konwersatorium | 30 | 2 | ocena |
Psychologia rozwojowa i wychowawcza | wykład | 30 | 2 | ocena |
Wstęp do logopedii | wykład | 15 | 2 | egzamin |
Rozwój mowy dziecka | konwersatorium | 30 | 2 | ocena |
Zaburzenia rozwoju mowy u dzieci od „0” | konwersatorium | 30 | 2 | ocena |
Praktyka logopedyczna | praktyki | 30 | 1 | zaliczenie |
Elementy bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii | 0 | zaliczenie | ||
Szkolenie biblioteczne | 0 | |||
RAZEM | 360 | 30 |
II SEMESTR
Nazwa przedmiotu | Forma zajęć | Liczba godzin |
ECTS | Forma zaliczenia |
Społeczeństwo i pokolenia | ćwiczenia | 30 | 2 | ocena |
Edukacja informatyczna | laboratorium | 30 | 2 | ocena |
Audiologia | konwersatorium | 15 | 2 | egzamin |
Ortodoncja | konwersatorium | 15 | 2 | ocena |
Pediatria i neurologia dziecięca | konwersatorium | 30 | 2 | egzamin |
Ortofonia | konwersatorium | 15 | 2 | ocena |
Morfologia języka polskiego | wykład | 15 | 2 | ocena |
Morfologia języka polskiego | konwersatorium | 30 | 2 | ocena |
Słowniki języka polskiego | konwersatorium | 15 | 2 | ocena |
Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna | wykład | 30 | 2 | ocena |
Diagnoza, profilaktyka i terapia logopedyczna | wykład | 10 | 3 | egzamin |
Diagnoza, profilaktyka i terapia logopedyczna | ćwiczenia | 20 | 2 | ocena |
Literatura dla dzieci i młodzieży | wykład | 15 | 2 | ocena |
Literatura dla dzieci i młodzieży | konwersatorium | 30 | 2 | ocena |
Praktyka logopedyczna | praktyki | 30 | 1 | zaliczenie |
RAZEM | 330 | 30 |
III SEMESTR
Nazwa przedmiotu | Forma zajęć | Liczba godzin |
ECTS | Forma zaliczenia |
Wychowanie fizyczne | ćwiczenia | 30 | 1 | zaliczenie |
Elementy psychiatrii i psychoterapii | wykład | 25 | 2 | ocena |
Morfologia języka polskiego | konwersatorium | 30 | 3 | egzamin |
Semantyka i leksykologia | konwersatorium | 30 | 2 | ocena |
Wstęp do gramatyki pojęć | konwersatorium | 15 | 2 | ocena |
Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej | wykład | 15 | 2 | ocena |
Podstawy dydaktyki i metodyki logopedii | wykład | 15 | 3 | egzamin |
Podstawy dydaktyki i metodyki logopedii | ćwiczenia | 15 | 2 | ocena |
Elementy psychologii klinicznej | wykład | 20 | 2 | ocena |
Podstawy neuropsychologii | wykład | 15 | 2 | ocena |
Dyslalia | konwersatorium | 30 | 3 | ocena |
Oligofrenologopedia | wykład | 30 | 3 | ocena |
Dialekty języka polskiego | konwersatorium | 15 | 2 | ocena |
Praktyka logopedyczna | praktyka | 30 | 1 | zaliczenie |
RAZEM | 315 | 30 |
IV SEMESTR
Nazwa przedmiotu | Forma zajęć | Liczba godzin |
ECTS | Forma zaliczenia |
Język nowożytny | ćwiczenia | 60 | 2 | ocena |
Wychowanie fizyczne | ćwiczenia | 30 | 1 | zaliczenie |
Składnia języka polskiego | wykład | 15 | 3 | egzamin |
Składnia języka polskiego | konwersatorium | 30 | 2 | ocena |
Pragmatyka i komunikacja językowa | ćwiczenia | 30 | 2 | ocena |
Emisja i higiena głosu | laboratorium | 30 | 3 | ocena |
Balbutologopedia | konwersatorium | 30 | 3 | egzamin |
Komunikacja wspomagająca i alternatywna | ćwiczenia | 30 | 2 | ocena |
Komputery w terapii logopedycznej | laboratorium | 15 | 2 | ocena |
Trudności w czytaniu i pisaniu | wykład | 15 | 2 | ocena |
Trudności w czytaniu i pisaniu | laboratorium | 15 | 2 | ocena |
Psycholingwistyka | konwersatorium | 15 | 2 | ocena |
Neurologopedia | wykład | 30 | 3 | egzamin |
Praktyka logopedyczna | praktyka | 30 | 1 | zaliczenie |
RAZEM | 375 | 30 |
V SEMESTR
Nazwa przedmiotu | Forma zajęć | Liczba godzin |
ECTS | Forma zaliczenia |
Język nowożytny | ćwiczenia | 60 | 3 | egzamin |
Kultura języka polskiego | wykład | 15 | 2 | egzamin |
Kultura języka polskiego | ćwiczenia | 30 | 2 | ocena |
Praktyka pedagogiczna | praktyka | 30 | 1 | zaliczenie |
Surdologopedia | konwersatorium | 15 | 2 | ocena |
Socjologia rodziny i wychowania | wykład | 15 | 2 | egzamin |
Socjologia rodziny i wychowania | ćwiczenia | 15 | 2 | ocena |
Wczesna interwencja logopedyczna | konwersatorium | 15 | 2 | ocena |
Logorytmika | laboratorium | 15 | 2 | ocena |
Przedmiot logopedyczny do wyboru | konwersatorium | 15 | 2 | ocena |
Przedmiot humanistyczny do wyboru* | konwersatorium | 30 | 2 | ocena |
Seminarium licencjackie | seminarium | 30 | 10 | ocena |
Praktyka logopedyczna** | praktyka | 30 | 1 | zaliczenie |
RAZEM | 315 | 33 |
VI SEMESTR
Nazwa przedmiotu | Forma zajęć | Liczba godzin |
ECTS | Forma zaliczenia |
Praktyka pedagogiczna | praktyka | 30 | 1 | zaliczenie |
Przedmiot logopedyczny do wyboru | konwersatorium | 15 | 2 | ocena |
Przedmiot humanistyczny do wyboru | konwersatorium | 30 | 2 | ocena |
Seminarium licencjackie i przygotowanie pracy | seminarium | 30 | 22 | ocena |
RAZEM | 105 | 27 |
* Przedmiot inny niż realizowany w programie studiów.
** Profil praktyk w 5 semestrze jest uzależniony od tematyki seminarium licencjackiego.
Plan studiów obowiązuje od semestru zimowego roku akademickiego 2018/2019