Studia pierwszego stopnia w zakresie logopedii [strona archiwalna]
Studia LOGOPEDYCZNE stanowią interesującą alternatywę dla osób pragnących w przyszłości poświęcić się pracy z osobami z zaburzeniami mowy. W trakcie studiów kandydat ma możliwość zdobywania wiedzy w zakresie językoznawczych, a dodatkowo także psychologicznych, pedagogicznych i medycznych podstaw logopedii. Poznaje zdolności komunikacyjne człowieka, jego funkcjonowanie w społeczeństwie, etiologię zaburzeń i opóźnień rozwoju mowy oraz zasady i etapy postępowania logopedycznego. Problemy poruszane w czasie trwania nauki są ukazywane w kontekście medycznych, psychicznych i społecznych uwarunkowań zdrowia ludzkiego. Nabywana wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne pozwalają na rozpoznawanie różnych zaburzeń w zakresie komunikacji, przeprowadzanie rzetelnej diagnozy, projektowanie skutecznej terapii i organizację działań profilaktycznych. Studia przygotowują przyszłego logopedę do współpracy z otoczeniem, pomocy osobom z zaburzeniami mowy, stwarzania im szansy na uczestnictwo w życiu społecznym i kulturalnym oraz do podnoszenia kompetencji językowych i komunikacyjnych dzieci i młodzieży poprzez działania profilaktyczne. Dodatkowo absolwent logopedii zna przynajmniej jeden język obcy na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy oraz jest wyposażony w umiejętności informatyczne na poziomie podstawowym.
Absolwent studiów pierwszego stopnia w zakresie LOGOPEDII jest przygotowani do podjęcia szeroko rozumianej pracy edukacyjnej z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami rozwoju mowy, z trudnościami w opanowaniu języka ojczystego w mowie i piśmie, także do pracy z dorosłymi, którzy utracili umiejętności porozumiewania się językowego lub którzy chcą poprawić swoją wymowę i właściwie operować głosem. Po studiach magisterskich absolwent logopedii ogólnej może podjąć pracę w placówkach oświatowych, takich jak przedszkola, szkoły, ośrodki szkolno-wychowawcze, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w prywatnych gabinetach logopedycznych, oraz w placówkach podlegających służbie zdrowia, np. w poradniach logopedycznych w przychodniach specjalistycznych, w ośrodkach i poradniach rehabilitacyjnych, ośrodkach wczesnej interwencji, gabinetach prywatnych mających umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia. Może również współpracować z mediami i szkołami aktorskimi oraz teatralnymi.
Absolwenci logopedii ogólnej mogą uzyskiwać dodatkowe kwalifikacje na studiach drugiego stopnia i na studiach podyplomowych, przy czym ukończenie studiów podyplomowych w zakresie neurologopedii nie jest jednoznaczne z uzyskaniem tytułu specjalisty w tej dziedzinie. Tytuł specjalisty w zakresie neurologopedii uzyskuje osoba, która odbyła specjalizację zakończoną Państwowym Egzaminem Specjalizacyjnym (por. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 30 września 2002 r. w sprawie uzyskiwania tytułu specjalisty w dziedzinach mających zastosowanie w Ochronie Zdrowia, Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 14 listopada 2008 r., zmieniające rozporządzenie w sprawie uzyskiwania tytułu specjalisty w dziedzinach mających zastosowanie w Ochronie Zdrowia).
PLAN STUDIÓW
| Wydział prowadzący kierunek studiów: | WYDZIAŁ FILOLOGICZNY |
| Kierunek studiów: | LOGOPEDIA |
| Poziom kształcenia: | STUDIA PIERWSZEGO STOPNIA |
| Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji: | POZIOM 6 |
| Profil kształcenia: | OGÓLNOAKADEMICKI |
| Forma studiów: | STUDIA STACJONARNE |
| Specjalność: | OGÓLNA |
| Liczba semestrów: | SZEŚĆ (6) |
| Liczba punktów ECTS: | 180 |
| Łączna liczba godzin dydaktycznych: | 1800 (łącznie z praktykami) |
I SEMESTR
| Nazwa przedmiotu | Forma zajęć | Liczba godzin |
ECTS | Forma zaliczenia |
| Wprowadzenie do filozofii z elementami logiki | wykład | 30 | 2 | ocena |
| Język łaciński | ćwiczenia | 30 | 2 | ocena |
| Elementy prawa medycznego i oświatowego | konwersatorium | 15 | 1 | ocena |
| Foniatria. Anatomia, fizjologia i patologia narządu mowy | konwersatorium | 30 | 3 | egzamin |
| Wprowadzenie do neuroanatomii | wykład | 15 | 2 | ocena |
| Wprowadzenie do neurologii | wykład | 15 | 2 | ocena |
| Pediatria i neurologia dziecięca | wykład | 15 | 2 | ocena |
| Wstęp do nauki o języku | wykład | 15 | 2 | ocena |
| Fonetyka i fonologia języka polskiego | wykład | 30 | 3 | egzamin |
| Fonetyka i fonologia języka polskiego | konwersatorium | 30 | 2 | ocena |
| Psychologia rozwojowa i wychowawcza | wykład | 30 | 2 | ocena |
| Wstęp do logopedii | wykład | 15 | 2 | egzamin |
| Rozwój mowy dziecka | konwersatorium | 30 | 2 | ocena |
| Zaburzenia rozwoju mowy u dzieci od „0” | konwersatorium | 30 | 2 | ocena |
| Praktyka logopedyczna | praktyki | 30 | 1 | zaliczenie |
| Elementy bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii | 0 | zaliczenie | ||
| Szkolenie biblioteczne | 0 | |||
| RAZEM | 360 | 30 |
II SEMESTR
| Nazwa przedmiotu | Forma zajęć | Liczba godzin |
ECTS | Forma zaliczenia |
| Społeczeństwo i pokolenia | ćwiczenia | 30 | 2 | ocena |
| Edukacja informatyczna | laboratorium | 30 | 2 | ocena |
| Audiologia | konwersatorium | 15 | 2 | egzamin |
| Ortodoncja | konwersatorium | 15 | 2 | ocena |
| Pediatria i neurologia dziecięca | konwersatorium | 30 | 2 | egzamin |
| Ortofonia | konwersatorium | 15 | 2 | ocena |
| Morfologia języka polskiego | wykład | 15 | 2 | ocena |
| Morfologia języka polskiego | konwersatorium | 30 | 2 | ocena |
| Słowniki języka polskiego | konwersatorium | 15 | 2 | ocena |
| Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna | wykład | 30 | 2 | ocena |
| Diagnoza, profilaktyka i terapia logopedyczna | wykład | 10 | 3 | egzamin |
| Diagnoza, profilaktyka i terapia logopedyczna | ćwiczenia | 20 | 2 | ocena |
| Literatura dla dzieci i młodzieży | wykład | 15 | 2 | ocena |
| Literatura dla dzieci i młodzieży | konwersatorium | 30 | 2 | ocena |
| Praktyka logopedyczna | praktyki | 30 | 1 | zaliczenie |
| RAZEM | 330 | 30 |
III SEMESTR
| Nazwa przedmiotu | Forma zajęć | Liczba godzin |
ECTS | Forma zaliczenia |
| Wychowanie fizyczne | ćwiczenia | 30 | 1 | zaliczenie |
| Elementy psychiatrii i psychoterapii | wykład | 25 | 2 | ocena |
| Morfologia języka polskiego | konwersatorium | 30 | 3 | egzamin |
| Semantyka i leksykologia | konwersatorium | 30 | 2 | ocena |
| Wstęp do gramatyki pojęć | konwersatorium | 15 | 2 | ocena |
| Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej | wykład | 15 | 2 | ocena |
| Podstawy dydaktyki i metodyki logopedii | wykład | 15 | 3 | egzamin |
| Podstawy dydaktyki i metodyki logopedii | ćwiczenia | 15 | 2 | ocena |
| Elementy psychologii klinicznej | wykład | 20 | 2 | ocena |
| Podstawy neuropsychologii | wykład | 15 | 2 | ocena |
| Dyslalia | konwersatorium | 30 | 3 | ocena |
| Oligofrenologopedia | wykład | 30 | 3 | ocena |
| Dialekty języka polskiego | konwersatorium | 15 | 2 | ocena |
| Praktyka logopedyczna | praktyka | 30 | 1 | zaliczenie |
| RAZEM | 315 | 30 |
IV SEMESTR
| Nazwa przedmiotu | Forma zajęć | Liczba godzin |
ECTS | Forma zaliczenia |
| Język nowożytny | ćwiczenia | 60 | 2 | ocena |
| Wychowanie fizyczne | ćwiczenia | 30 | 1 | zaliczenie |
| Składnia języka polskiego | wykład | 15 | 3 | egzamin |
| Składnia języka polskiego | konwersatorium | 30 | 2 | ocena |
| Pragmatyka i komunikacja językowa | ćwiczenia | 30 | 2 | ocena |
| Emisja i higiena głosu | laboratorium | 30 | 3 | ocena |
| Balbutologopedia | konwersatorium | 30 | 3 | egzamin |
| Komunikacja wspomagająca i alternatywna | ćwiczenia | 30 | 2 | ocena |
| Komputery w terapii logopedycznej | laboratorium | 15 | 2 | ocena |
| Trudności w czytaniu i pisaniu | wykład | 15 | 2 | ocena |
| Trudności w czytaniu i pisaniu | laboratorium | 15 | 2 | ocena |
| Psycholingwistyka | konwersatorium | 15 | 2 | ocena |
| Neurologopedia | wykład | 30 | 3 | egzamin |
| Praktyka logopedyczna | praktyka | 30 | 1 | zaliczenie |
| RAZEM | 375 | 30 |
V SEMESTR
| Nazwa przedmiotu | Forma zajęć | Liczba godzin |
ECTS | Forma zaliczenia |
| Język nowożytny | ćwiczenia | 60 | 3 | egzamin |
| Kultura języka polskiego | wykład | 15 | 2 | egzamin |
| Kultura języka polskiego | ćwiczenia | 30 | 2 | ocena |
| Praktyka pedagogiczna | praktyka | 30 | 1 | zaliczenie |
| Surdologopedia | konwersatorium | 15 | 2 | ocena |
| Socjologia rodziny i wychowania | wykład | 15 | 2 | egzamin |
| Socjologia rodziny i wychowania | ćwiczenia | 15 | 2 | ocena |
| Wczesna interwencja logopedyczna | konwersatorium | 15 | 2 | ocena |
| Logorytmika | laboratorium | 15 | 2 | ocena |
| Przedmiot logopedyczny do wyboru | konwersatorium | 15 | 2 | ocena |
| Przedmiot humanistyczny do wyboru* | konwersatorium | 30 | 2 | ocena |
| Seminarium licencjackie | seminarium | 30 | 10 | ocena |
| Praktyka logopedyczna** | praktyka | 30 | 1 | zaliczenie |
| RAZEM | 315 | 33 |
VI SEMESTR
| Nazwa przedmiotu | Forma zajęć | Liczba godzin |
ECTS | Forma zaliczenia |
| Praktyka pedagogiczna | praktyka | 30 | 1 | zaliczenie |
| Przedmiot logopedyczny do wyboru | konwersatorium | 15 | 2 | ocena |
| Przedmiot humanistyczny do wyboru | konwersatorium | 30 | 2 | ocena |
| Seminarium licencjackie i przygotowanie pracy | seminarium | 30 | 22 | ocena |
| RAZEM | 105 | 27 |
* Przedmiot inny niż realizowany w programie studiów.
** Profil praktyk w 5 semestrze jest uzależniony od tematyki seminarium licencjackiego.
Plan studiów obowiązuje od semestru zimowego roku akademickiego 2018/2019
Fosa Staromiejska 3, 87-100 Toruń