Katedra Etnologii i Antropologii Kulturowej

ul. Władysława Bojarskiego 1, 87-100 Toruń
e-mail: etnowww@umk.pl

obrazek nr 1 obrazek nr 2 obrazek nr 3 obrazek nr 4

Ekonomie niezależności

Katedra Etnologii i Antropologii Kulturowej UMK w Toruniu (Instytut Nauk o Kulturze) zaprasza na spotkanie z artystą wizualnym i społecznym Arkiem Pasożytem pt. „Ekonomie niezależności”, które odbędzie się dnia 19 stycznia 2023 r., godz. 17:00. Spotkanie odbędzie się w formie on-line (MS Teams). Aby móc uczestniczyć w wydarzeniu, należy skorzystać z linku (tutaj). Artysta opowie o swoich działaniach i strategiach, o motywach i zaangażowaniu swojej sztuki – obrazach strajkujących, głodówce oraz ostatnim projekcie “Tu się nie liczy”. Zapraszamy wszystkich zainteresowanych obecnością sztuki w przestrzeni publicznej oraz związkami sztuki i antropologii kulturowej, jako możliwymi wspólnymi obszarami działań i badań. Spotkanie odbędzie się w ramach Otwartych Seminariów Antropologicznych (OSA) organizowanych przez Katedrę Etnologii i Antropologii Kulturowej. Spotkanie poprowadzi dr Maja Dobiasz-Krysiak.

Podczas spotkania Arek Pasożyt opowie o swojej sztuce od Manifestu Pasożytnictwa, po ostatnie działania pod nazwą “Tu się nie liczy”, będące początkiem jego pracy wokół idei wymiany jako możliwej alternatywy. To próba stworzenia utopii na małą skalę, w niewesołych czasach niekończących się kryzysów. Poruszy wątki dotyczące ekonomii, przetrwania i niezależności w opresyjnym kapitalizmie, z których wynikają jego antykapitalistyczne, alternatywne działania. Opowie także o działaniach na peryferiach i swoich wątpliwościach związanych ze sztuką zaangażowaną społecznie.

Arek Pasożyt – artysta wizualny. W 2010 r. sformułował „Manifest Pasożytnictwa” przedstawiający ideę jego działań jako artysty-pasożyta odnosząc się w ten sposób krytycznie do statusu artysty w społeczeństwie. W myśl zawartych w „Manifeście” idei, Arek Pasożyt mieszkał, żył i tworzył pasożytując przez cztery lata w kilkunastu miastach, instytucjach kulturalnych i wszelkich miejscach związanych z kulturą. Z czasem jego działania przerodziły się w tzw. projekty żywicielskie. W tym duchu w roku 2012 powstawał cykl działań „Chętnie pomogę” realizowany w polskich wsiach i miasteczkach. W roku 2013 w ścisłej współpracy ze społecznością elbląskiego blokowiska rozpoczął budowę DOMu na zaniedbanym trawniku między wielkopłytowymi wieżowcami. Dom, czyli marzenie każdego młodego człowieka, który nie posiada pieniędzy na ziemię, materiały i budowniczych. Następnie starał się w różnych projektach pracować z grupami społecznymi określanymi jako „pasożyty społeczne”: Romami, z osobami długotrwale bezrobotnymi czy doświadczającymi wykluczenia. Jednym z takich projektów jest trwający w latach 2015-2016 Zakład Malarstwa „Nie do odrzucenia”, w którym pracowały osoby bezdomne. U podstaw tego i innych działań stoi wiara w terapeutyczną rolę sztuki i przekonanie, że dzięki niej ludzie mogą poprawić swoją sytuację. W 2017 roku w ramach spisanej i opublikowanej przez toruńską Grupę nad Wisłą (której jest współzałożycielem i nadal członkiem) Deklaracji Sprzeciwu wobec aktualnej polityki kulturalnej rozpoczął Głodówkę. Protest głodówkowy odbywał się pod instytucjami kultury w Toruniu: Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu”, Teatrem Horzycy, Centrum Kulturalno-Kongresowym Jordanki, Urzędem Miasta i Urzędem Marszałkowskim. Cała Głodówka odbyła się w mobilnej konstrukcji, w której artysta żył i nocował. Głodówka zakończyła się 8 dnia po interwencji Pogotowia Ratunkowego. Od początku działań jako Pasożyt artysta w tle malował obrazy, które z czasem stały się coraz istotniejszą częścią jego twórczości. Poza formalnym pasożytnictwem stają się próbą głosu o kondycji człowieka i świata, a także z czasem bezpośrednim komentarzem do aktualnej sytuacji społeczno-politycznej. Na przełomie 2017 i 2018 roku, wraz z nasileniem protestów ulicznych, zaczął wychodzić z obrazami na demonstracje (Obrazy Strajkujące). Od 2021 roku doktorant w AAH UMK Toruń (Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych, Teologicznych i Artystycznych). Więcej informacji o Pasożytnictwie w Manifeście Pasożytnictwa.